Sanan paikka vuosi 2009

Sanan paikka Joulukuu 2009

Joulu: painajainen vai ilosanoma

Jälleen on se aika vuodesta, kun näytellään jouluevankeliumi. Monien lasten ja aikuisten suusta lähtee sanat: "Siihen aikaan antoi keisari Augustus käskyn, että koko valtakunnassa oli toimitettava verollepano."(Luukas 2:1). Syntyi liikettä, kun ihmiset lähtivät kodeistaan kirjautumaan veroluetteloihin. Ajatukset risteilivät ja mielipiteitä vaihdettiin tästä uudesta tilanteesta puolesta ja vastaan.

Samaan aikaan uusi tilanne oli syntymässä ihmiskunnalle, Vapahtaja oli tulossa maailmaan. Hän matkasi äitinsä kohdussa Nasaretista Betlehemiin. Kirjoitusten mukaan hän syntyisi siellä. Sakarias, Johannes Kastajan isä sanoo kiitosvirressään: "Väkevän pelastajan hän on nostanut meille palvelijansa Daavidin suvusta niin kuin hän ikiajoista asti on luvannut pyhien profeettojensa suulla."(Luukas 1:69-70). Jumalan sana toteutuu aina. Välillä se ottaa pitkän ajanjakson ja välillä se tapahtuu nopeasti, mutta se toteutuu. Lupaus Vapahtajan tulemisesta annettiin heti syntiinlankeemuksen jälkeen (1.Mooses 3:15). Noin 4000 vuotta kesti ennen kuin oltiin Jeesuksen syntymän hetkessä, jota me nimitämme jouluksi. Joulu on aina odotuksen aikaa. Miltei jokainen odottaa joululta jotain. Monille perheille ja yksinäisille joulu antaa sisältöä elämän arkeen, voimme pysähtyä hetkeksi juhlimaan sitä toivoa, jonka joulun sanoma meille antaa. On myös perheitä ja yksinäisiä, joille joulusta voi tulla painajainen.

Joulusta tuli painajainen kuningas Herodekselle. Herodes pelkäsi asemaansa ja siksi hän päätti murhata Jeesuksen. Varmistaakseen Jeesuksen kuoleman Herodes murhautti kaksivuotiaat ja sitä nuoremmat Betlehemin ja lähistön poikalapset. Jerusalemin papisto ei vaivautunut Betlehemiin katsomaan Jumalan lupauksen täyttymistä, vaikka antoivatkin vihjeen Herodekselle Jeesuksen syntymäpaikasta. Vihje johti julmaan murhatekoon, sekin ennustusten mukaan. (Matteus 2:16-18)

Joulusta tuli painajainen myös papistolle: Jeesuksen toiminta alkoi kolmekymmentä vuotta myöhemmin, Johanneksen kasteen jälkeen, kun Pyhä Henki laskeutui hänen päällensä. Jeesus julisti evankeliumia, paransi sairaita ja herätti kuolleita. Kaikki tämä oli luvattu profeettojen suulla ja kirjoitettu etukäteen. Papisto reagoi pelonsekaisin tuntein tähän kaikkeen, he olivat niin huolissaan omasta asemastaan, että päättivät murhata Jeesuksen. Ylipappien ja fariseusten neuvottelussa lausuttiin ennustus. Silloin yksi heistä, Kaifas, joka oli sinä vuonna ylipappina, sanoi: "Te ette ymmärrä yhtään mitään. Ettekö te käsitä, että jos yksi mies kuolee kansan puolesta, se on teille parempi kuin, että koko kansa joutuu tuhoon?" Tämä ei ollut hänen oma ajatuksensa. (Johannes 11:49-51). Valtiovalta ja uskonnollinen valta pelkäsivät Jeesusta.

Moni ihminen pelkää antaa elämänsä Jeesukselle, koska sielunvihollinen valehtelee, että hän menettää jotain vapaudestaan. Vapahtaja, Rauhan Ruhtinas, Jeesus Kristus ei vie mitään, vaan antaa ihmiselle tulevaisuuden ja toivon, toivon iankaikkisesta elämästä. Jeesus syntyi lunastaakseen kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan ihmiskunnan. Hän on elämän lähde, koska Isä Jumala on tehnyt Hänestä elämän lähteen. (Joh.5:26) Oletko ottanut Hänet vastaan elämäsi Ruhtinaana? Miten joulun sanoma sinua koskettaa, onko se painajainen vai ilosanoma?

Toivotan sinulle siunausrikasta Vapahtajamme, Herramme Jeesuksen Kristuksen, syntymän muistojuhlaa.

Reino Tanner


Sanan paikka Marraskuu 2009

Minun Herrani ja Jumalani

Epäilys ja epäusko saattaa hiipiä elämäämme. Varsinkin kun saamme "jobinpostia," eli huonoja uutisia. Raamatun Job joutui elämänsä suureen koetukseen. Vaimo katkeroitui antaen epäviisaan neuvon: "Vieläkö sinä pidät kiinni hurskaudestasi? Kiroa jo Jumalaa ja kuole pois!" Job vastasi: "Hullun puhetta, vaimo. Kun otamme Jumalan kädestä hyvän, totta kai meidän on otettava myös paha." Kaiken tämän keskellä Job ei sanallakaan kapinoinut Herraa vastaan. Kärsimyksensä keskellä Job kirosi syntymäpäivänsä. Eräässä vaiheessa Job huusi: "Olen katkera ja huudan tuskani julki." Job ei nähnyt asioiden kulkua loppuun asti. Koetuksen kestettyään hänestä sanottiin. "Niin Herra siunasi Jobin elämän loppuajan vielä runsaammin kuin oli siunannut sen alkuajan."

Olet varmaankin kuullut epäuskoisesta Tuomaasta, joka ei ollut läsnä, kun Jeesus ylösnousemuksensa jälkeen ilmestyi opetuslapsilleen. Raamattu kertoo hänen sanoneen: "En usko. Jos en itse näe naulanjälkiä hänen käsissään ja pistä sormeani niihin ja jos en pistä kättäni hänen kylkeensä, minä en usko." Viikon kesti tätä Tuomaksen epäuskon tilaa, kunnes Jeesus ilmestyi lukittujen ovien takana oleville opetuslapsille. Tuomas oli paikalla, hän sai toteuttaa halunsa koskea Jeesuksen käsiin ja kylkeen. Tuomas sanoi: "Minun Herrani ja Jumalani!" Jeesus sanoi hänelle: "Sinä uskot, koska sait nähdä minut. Autuaita ne, jotka uskovat, vaikka eivät näe." Oletko sinä Tuomaan paikalla? Jeesus kertoi tapahtumien kulun, mutta Tuomaan omat toiveet ja epäusko estivät näkemästä.

Jumalalla on kokonaiskuva tapahtumista. Meillä ihmisillä sitä ei ole, siksi on luotettava Jumalan ilmoitukseen. "Teidän vanhuutenne päiviin saakka minä olen sama, vielä kun hiuksenne harmaantuvat, minä teitä kannan. Niin minä olen tehnyt ja niin yhä teen, minä nostan kannan ja pelastan." Hän lupaa koko elämämme ajan olla mukana tapahtumissa. Kun joudumme taisteluun epäuskon ja uskon väliseen maastoon, silloin kannatta luottaa Jumalaan! Usko ja luottamus Jeesukseen auttaa pimeän yli. Sana vakuuttaa: "Jumala on kutsunut teidät Poikansa Kristuksen Jeesuksen, meidän Herramme, yhteyteen, ja hän pysyy sanassaan."

Raamatun kohdat: Job.2:8,9, 7:11, 42:12. Joh.20:25,28,29. Jes.46:4. 1Kor. 1:9.

Reino Tanner


Sanan paikka Lokakuu 200

ONNEN ETSINTÄÄ

sieppaa_lottopallot.jpg



Helli itseäsi ja rentoudu. Ihmisille tarjotaan monenlaista onnen etsintää, onnellisuuden messuja, hyvänolon tilaisuuksia, tuoksukynttilöitä, hierontaa eri muodoissa, kuntosalia ja muita monenkirjavia hoitoja. Joku löytää tyydytystä urheilusta, lenkkipolulta, metsän hiljaisuudesta, jne. tarjontaa riittää.

Ihmisen on tarpeellista pitää itsestään huolta. Mutta halutaanko näillä korvata se tyhjiö mikä aiheutuu Jumalasuhteen puutoksesta? Psalmin kirjoittaja Aasaf kertoo tulleensa ymmärtämään, missä on todellinen onnellisuuden lähde. Hän katselee ihmisiä, jotka eivät Jumalasta välitä. Hän näkee heidän menestyvän, vaikka uhmaavat puheillaan taivasta. Hän tulee kateelliseksi, kunnes huomaa mikä on jumalattoman loppu. "Ne jotka luopuvat sinusta, (Jumalasta) menehtyvät. Sinä tuhoat kaikki, jotka pettävät sinut. *Mutta minun onneni on olla lähellä Jumalaa, minä turvaan Herraan, Jumalaani ja kerron kaikista hänen teoistaan." (Ps.73:27,28)

Jumala ilmestyi Jeesuksessa Kristuksessa ja tarjoaa sisäiseen tyhjyyteen tyydytyksen.

En tarkoita sitä, että sinun tulee luopua kaikista harrastuksistasi ja itsesi hoidosta, mutta todellisen tyydytyksen saavuttaaksesi tarvitset JEESUSTA KRISTUSTA. Jeesus kutsuu: "Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon."

Oletko tehnyt työtä aivan uuvuksiin asti löytääksesi tyydytystä ja lepoa stressaavaan elämääsi? Olet ehkä mielenterveyden äärirajoilla ja apua ei tunnu löytyvän? Ehdotan, että kokeilet Jeesusta, se ei maksa muuta kuin ehkä sen, että menetät kasvosi ihmisten edessä. Raamattu sanoo: "Ahdingossani minä huusin Herraa. Hän kuuli ja avasi tien. On parempi turvata Herraan kuin luottaa ihmisten apuun." (Ps. 118:5,8)

Monenlaista hyvää kriisiapua voi ihminen antaa ja sitä on hyvä ottaa vastaan. Myös rukoustuki kannatta ottaa vastaan, mutta sisäiseen tyhjyyteen ja ahdinkoon todellinen apu tulee Herralta Jeesukselta Kristukselta.

Reino Tanner


Sanan paikka Syyskuu 2009

PELASTUSKERTOMUS

Olen kuullut useita erilaisia pelastuskertomuksia eli uudestisyntymiskokemuksia, joita myös nimitetään uskoontulemisiksi. Yleensä ihmiset ajattelevat, että uskoontuleminen kuuluu elämässään epäonnistuneille tai muuten tasapainottomille ihmisille. Raamattu ilmoittaa sen kuuluvan kaikille. "Tämä Jumalan vanhurskaus tulee uskosta Jeesukseen Kristukseen, ja sen saavat osakseen kaikki, jotka uskovat. Kaikki ovat samassa asemassa, sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta mutta saavat hänen armostaan lahjaksi vanhurskauden, koska Kristus Jeesus on lunastanut heidät vapaiksi." (Room.3:22-24)

Olin erään evankelistaveljen kanssa joululehtikaupalla. Kuljimme talosta, taloon ja satuimme eläkkeellä olevan opettajan kotiin. Tarjosimme joululehteä ja juttelimme. Paikkakunnalla oli tullut uskoon eräs alkoholisti ja hänen elämänsä oli muuttunut. Mies rakensi perheelleen talon, osti auton ja esiintyi siisteissä vaatteissa, hän oli aikanaan ollut kyseisen opettajan oppilas. Puhe kääntyi tähän henkilöön, jossa oli tapahtunut melkoinen sisäinen ja ulkoinen muutos. Opettaja sanoi: "Tuonkaltaiselle ihmiselle uskoontulo on tarpeen." Hän itse ei omalla kohdallaan kokenut sellaista tarvitsevansa. Kun elää hyvää elämää ja hoitaa velvollisuutensa, se hänen mielestään riitti. Omakohtaista uskoontuloa, sitä opettaja ei ymmärtänyt.

Nimikristityn todistus: "Kasvoin turvallisessa suomalaisessa kodissa, jossa kunnioitettiin kristillisiä arvoja. Mielestäni olin hyvä ihminen, kuitenkin jotain puuttui, mutta mitä? Kouluaikana janosin syvempää hengellistä elämää, liityin ev.lut. seurakunnan nuorisokuoroon, mutta se ei tyydyttänyt sisäistä kaipuutani. Eräs läheinen henkilö tuli kertomaan, kuinka hän löysi Jeesuksen omakohtaisesti ja sai syntinsä anteeksi sekä rauhan sisimpäänsä. Tässä oli vastaus kaipuuseeni, tämä kaikki minulta puuttui. En ollut ymmärtänyt pyytää Jeesukselta syntejäni anteeksi, sen tehtyäni koin ilon ja rauhan sekä tietoisuuden siitä, että olen pelastettu ja matkalla taivaaseen." Hyvänkin ihmisen on tehtävä parannus. Pelkkä kristillisten arvojen kunnioittaminen ei riitä.

Lapsikin voi kokea olevansa syntinen ja tarvitsevansa Jeesusta pelastajakseen. Erään lääkärin kertomus uskoontulostaan: "Olin neljän vuoden ikäinen ja koin olevani suuri syntinen, halusin, että puolestani rukoiltaisiin, siinä rukouksessa minulle vahvistui, että nyt olen Jeesuksen oma ja saanut syntini anteeksi. Ammatinvalintakin selvisi samassa yhteydessä. Opiskelen lääkäriksi ja minusta tulee lähetyslääkäri." Tunnen henkilökohtaisesti tällä hetkellä tämän 50 -vuotiaan lääkärin. Jumala on johdattanut hänen elämäänsä ja nykyisin hän palvelee lähetyslääkärinä, suunnitellen ja johtaen terveydenhoitoon liittyviä projekteja.

Reino Tanner


Sanan paikka Elokuu 2009

NÄKYMÄ

004.jpgAkaan Toijalan puisto-alueella, Nahkialanjärven ympäristössä on järjestetty taidenäyttely, jonka nimenä on: Näkymä.

Ihmisten katsellessa teoksia, jokainen näkee ja kokee ne omalta pohjaltaan. Itse katselen niitä uskovaisena, pastorin silmin. Mainitsen muutaman teoksen nimen ja taiteilijoiden nimet: Elävän Jumalan Temppeli, (Mia Joki) Ukon alttari, (Jussi Hartoma & Juha Laurén) Valinnanvapaus, (Melina Heikkilä & Lotta Ainali) Silta, (Heikki Salo) Kivinen tie, (Tuula Vuokola) Lähde. (Teija Kokko & Markus Luostarinen)

Teoksen nimi kertoo paljon ja antaa aiheen ajatella koko elämän kirjoa.

Lähden matkaan: ensi nmäisenä on Elävän Jumalan temppeli. Iloitsen siitä, että alueen hallitsevana näkymänä on tämä teos, temppelissä on penkit, jossa väsynyt voi levähtää, hiljentyä ja virkistyä Jumalan sanasta. Seuraavaksi pysähdyn katsomaan: Ukon alttaria, se tuo mieleen ajan, kun suomalainen palvoi luonnon jumalia. Ikävä kyllä, luonnon palvonta on nousemassa uudelleen esiin. Jatkan matkaani pysähdyn teoksen eteen, Valinnanvapaus. Saan itse valita tieni, jota kuljen. Olen tehnyt valintani. Saavun teoksen luo Silta, ylitän sillan, edessäni on Kivinen tie.

kivinen_polku.jpgMatkani jatkuu, jalat kipeytyvät kivet repivät ne rikki, jano kuivaa kurkkua, matkanteko on vaivalloista ja väsyttää. Väsymyksestä huolimatta jatkan matkaani, ilokseni huomaan lähteen. Lähteellä voin sammuttaa janoni, pestä matkan pölyt ja antaa raikkaan veden hoitaa kipeitä jalkojani. Olen tehnyt matkani ja saavuttanut päätepisteen. Jeesus Kristus on lähde.

Elämä on matka, lyhyt tai pitkä. Elämään kuuluu valinnat, joudumme valitsemaan päivittäin erilaisia asioita, toisinaan ne ovat vaikeita, toisinaan helppoja. Jumala on asettanut kaksi tietä, elämän ja kuoleman tien. Jeesus sanoo: "Menkää sisään ahtaasta portista. Monet menevät avarasta portista ja laveaa tietä, mutta se vie kadotukseen. Miten ahdas onkaan se portti ja kapea se tie, joka vie elämään, ja vain harvat löytävät sen!" (Matt. 7:13,14) On vain kaksi valintaa ja kuitenkin Raamatun mukaan harvat löytävät ja valitsevat elämän tien. Kuoleman tien takana on kadotus, mutta ei kuitenkaan häviämien. Raamattu opettaa, että ihmisen henki ja sielu on ikuinen. On viisasta valita elämän tie, joka välillä on hyvinkin vaikeakulkuinen, mutta tien varrelta löytyy lähteitä, ne helpottavat matkantekoa. Jeesus sanoo: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani." Tämä tie on varma valinta, se johtaa iankaikkiseen elämään, Jumalan luona.

Teksti ja kuvat Reino Tanner


Sanan paikka Heinäkuu 2009

Todellinen viisaus!

Opeta meille, miten lyhyt on aikamme, että saisimme viisaan sydämen. (Ps. 90:12)

Viisas sydän tallentaa opetuksen elämän lyhyydestä: "Ihmisen elinaika on niin kuin ruohon: kuin kedon kukka hän kukoistaa, ja kun tuuli käy yli ei häntä enää ole eikä hänen asuinsijansa häntä tunne." (Psalmi 103:15,16) Kun ajattelen omaa elämääni, joudun toteamaan tuo Raamatun kohdan todellisuuden. Tuntuu, että vielä eilen lapsemme olivat pieniä ja tänään meillä on lastenlapsia. Olen siis päässyt pappa-sarjaan, elämän iltapuoleen. Mihin se aika on mennyt, kyselemme vaimoni kanssa. Kun elämä on täynnä toimintaa ja kiirettä kannatta huolehtia oikeasta sydämen suhteestaan Jeesukseen ja muistaa, että olemme täällä käymässä, emme ikuisesti.

Kuulemmeko viisaan opetusta ja tallenammeko sen sydämeemme?

Viisaan opetus on elämän lähde, se ohjaa ohi kuoleman loukkujen. (Sananl. 13:14)

"Viisaus huutaa kaduilla antaa toreilla puheensa kaikua, meluisten katujen kulmissa se kutsuu kuuluttaa, asiansa markkinapaikoilla: ?Kuinka kauan te tyhmät hellitte tyhmyyttänne, pitkäänkö, kerskujat, kerskutte, hullut vihaatte tietoa? Kääntykää minun puoleeni, minä opetan teitä, saatan teidät tuntemaan opetukseni ja tietoni." (Sananl. 1: 20-23)

Melko voimakasta tekstiä, mutta tarpeellista. Jeesus Kristus on viisaus. Hänen aikalaisensa ihmetellen kysyivät: "Mistä hänellä on tämä viisaus, mistä voima tehdä ihmeitä?" (Matt.13:54) Jeesuksen puhuman vuorisaarnan jälkeen, ihmiset totesivat: "Hän opetti niin kuin se, jolle on annettu valta, ei niin kuin kirjanoppineet." (Matt.5-7) Jeesuksen tahto on pysäyttää ihmiset tavalla tai toisella kuuntelemaan ja katsomaan peiliin. Saadakseen viisaan sydämen kannattaa ottaa Jeesuksen opetukset vastaan. Hän sanoo: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse isän luo muuten kuin minun kauttani." (Joh:14:6) Jokainen ymmärtää, että oikea tie on välttämätön päästäkseen perille. Toivon sydämestäni, että olet kanssani samalla tiellä Jeesus tiellä. Ei tarvitse olla epätietoinen siitä, että Jumalaa tuskin on olemassa. Saa täydestä sydämestä elää täysillä ja olla tietoinen päämäärästään, iankaikkisesta elämästä Jumalan luona.

Siunattua kesää toivottaa: Reino Tanner


Sanan paikka Kesäkuu 2009

MISSÄ SINÄ OLET

sieppaa_knnykk.jpg

Olet sopinut tapaamisesta, mutta et tunne tietä. Soitat ja kysyt reittiä löytääksesi perille. Sinulta kysytään, "missä sinä olet?" Kuvailet paikan ja neuvonantaja tietää antaa ajo-ohjeet. Saatoit ehkä ajaa hiukan harhaan, mutta perille päästyäsi olette iloisia oikean osoitteen löytymisestä.

Ensimmäisen kerran kysymys, "missä sinä olet?" esitettiin paratiisissa. Kysyjänä oli Jumala. "Herra Jumala huusi miestä ja kysyi: 'Missä sinä olet?' Mies vastasi: 'Minä kuulin sinun askeleesi puutarhassa. Minua pelotti, koska olen alasti, ja siksi piilouduin' (1Ms.3:9,10) Aadam oli Eevan kanssa ajanut harhaan välittämättä selvistä ajo-ohjeista. Jumala halusi ottaa yhteyttä harhaan ajaneeseen. 'Puhelin soi.'

Tänään puhelin soi sisimmässäsi. Jumala haluaa ottaa sinuun yhteyttä. Älä piiloudu Aadamin tavoin etsien syytä pakenemiseen. Esimerkiksi: "uskontoja on monenlaisia, mistä sen tietää mikä niistä on oikea?" Eräs ateisti pakeni Jumalaa, mainiten kirkon tappaneen miljoonia ihmisiä, mikä on tuomittavan tosi. Hän unohti, että monet näistä tapetuista olivat vakaumuksellisia Jeesuksen seuraajia, eivätkä alistuneet kirkon terroriin. Hän unohti myös, että ateistiset valtiot ovat vainonneet ja tappaneet miljoonia uskon tai erilaisen näkemyksen takia. Nämä ovat verukkeita, piiloutumiskeinoja, kuitenkin hataria ja todistaa, että asia vaivaa. Yritetään löytää alastomuudelle suojaa.

'Puhelin soi 'Jumala kysyy: "Missä sinä olet?" Hän haluaa kertoa, että tie perille kulkee Jeesuksen Kristuksen kautta. Jeesus sanoi: "te saatte voiman, kun Pyhä Henki tulee teihin, ja te olette minun todistajani Jerusalemissa, koko Juudeassa ja Samariassa ja maan ääriin saakka." (Ap.t.1:8) Helluntaina Jeesuksen lupaama Pyhä Henki tuli. Ihmisten välityksellä Pyhä Henki suorittaa evankeliumin eli ilosanoman julistusta kirkastaen Jeesusta Kristusta. Sanoma Jeesuksesta on saapunut tänne pohjan perukoille asti. Hän on tie totuus ja elämä. Kartta ja ohjeet on annettu; Jumalan puolelta Raamatussa. Voit ajaa turvallisesti perille. Päätepisteenä sinua odottaa Jumalan valtakunta ja iankaikkinen elämä. Kun huomaat ajaneesi harhaan, rukoile ja tuki karttaa, palaa oikealle tielle. TURVALLISTA MATKAA! Jeesuksen seurassa.

Reino Tanner


Sanan paikka Toukokuu 2009

Ajankohtaista

Työttömyys, sana, joka pistää kysymään: mitä on edessäpäin? Muistan 90-luvun laman, kun lähes joka suvussa oli työttömiä, koulutuksesta ja sosiaalisesta asemasta riippumatta. Ei sopinut sormella osoittaa ja sanoa, "kyllä töitä saa, jos viitsii tehdä." Sitten nousimme lamasta, mutta unohdimmeko hyvinvoinnin keskellä lähimmäisen? Tämä ohittamaton tosiasia pätee nykyäänkin: "Niin kuin te tahdotte ihmisten tekevän teille, niin tehkää te heille." (Matt.7:31) Ihmisen ahneus ja moraalittomuus on saanut aikaan sekasortoa, vihaa, katkeruutta jne. Ihmiset syyttelevät toisiaan ja etsivät syntipukkia nykyiseen globaaliin taantumaan/lamaan. Lama aiheuttaa nuorille epävarmuutta tulevaisuudesta, eläkeläiset pelkäävät, eläkkeen ja hoitotason heikentymistä, työ-ikäiset, miten saa hoidettua velvoitteet; vuokrat, lainat, perheen kulut jne. Kaikki tämä huolehtiminen on ymmärrettävää, mutta auttaako se? Jatkuva murhe tuo masennusta ja pitkä masennus aiheuttaa sairauksia. Elämästä tulee, tosi vaikeaa ja tylsää. Piristystä etsitään monesti vääristä lähteistä. Ihmissuhteet kiristyvät, murhe ja tuska lisääntyvät. Kuka laskee lasten itkujen määrän?

Jeesus, haluaa opettaa, näkemään asiat myönteisemmässä valossa: "Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä, eivät ne leikkaa eivätkä kokoa varastoon, ja silti teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ja olettehan te paljon enemmän arvoisia kuin linnut! Kuka teistä voi murehtimalla lisätä elämänsä pituutta kyynäränkään vertaa?" ( Matt.6:26, 27) Voimmeko siis heittäytyä täysin huolettomaan tilaan? Emme tietenkään. Jeesus tahtoo avata silmämme nähdäksemme Jumalan huolenpidon, ettemme murehtisi pitkälle etukäteen, vaan hoitaisimme kyseisen päivän tehtävät. Olkaamme uskovina toinen toisemme tukena, kirkastaen Jeesusta Kristusta.

Reino Tanner

Jk.

(Matt.6:31-34) "Älkää siis murehtiko: 'Mitä me nyt syömme?' tai 'Mitä me juomme?' tai 'Mistä me saamme vaatteet?" Tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen isänne tietää kyllä, että te tarvitsette kaikkea tätä. Etsikää ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskasta tahtoaan, niin teille annetaan kaikki tämäkin. Älkää siis huolehtiko huomispäivästä, se pitää kyllä itsestään huolen. Kullekin päivälle riittävät sen omat murheet.?