Sanan paikka Vuosi 2013

Sanan paikka Joulukuu 2013 ODOTUKSEN TÄYTTYMYS

Luukas kertoo, Simeon nimisestä miehestä, joka oli saanut Herralta tiedoksi, että hän ei näe kuolemaa ennen kuin on nähnyt Herran voidellun. Pyhä Henki johdatti hänet oikeaan aikaan temppeliin, saadakseen Jeesus lapsen käsivarsilleen. Simeon puhkesi lausumaan: ”Herra, nyt sinä annat palvelijasi rauhassa lähteä, niin kuin olet luvannut. Minun silmäni ovat nähneet sinun pelastuksesi, jonka olet kaikille kansoille valmistanut: valon, joka koittaa pakanakansoille, kirkkauden, joka loistaa kansallesi Israelille.” Simeonin ennustus on toteutunut. ”Simeon siunasi heitä ja sanoi Marialle, lapsen äidille: ”Tämä lapsi on pantu koetukseksi: monet israelilaiset kompastuvat ja monet nousevat. Hänet on pantu merkiksi, jota ei tunnusteta, ja sinun omankin sydämesi läpi on miekka käyvä.” (Luuk. 2: 29-32,34).

Jeesuksen ensimmäinen tulemus täyttyi ja siirryimme aikaan, että pelastus toteutui, Jeesuksen Kristuksen ristin kuoleman ja ylösnousemuksen kautta. Jeesuksen taivaaseen ottamisen yhteydessä annettiin lupaus hänen toisesta tulemuksestaan. ”Tämä Jeesus, joka otettiin teidän luotanne taivaaseen, tulee kerran takaisin, samalla tavoin kuin näitte hänen taivaaseen menevän.” (Ap.t.1:11). Siitä asti on eletty odotuksen aikaa. Jeesuksen toinen tulemus on yllättävä, niin kuin se oli monille ensimmäiselläkin kerralla. Toisen tulemuksen lupauksesta on kulunut kaksituhatta vuotta. Monien usko lupauksen toteutumiseen on hiipunut tai sammunut kokonaan. Jeesus kehotti: ”Valvokaa siis, sillä te ette tiedä, minä päivänä teidän herranne tulee. Olkaa siis tekin valmiit, sillä Ihmisen Poika tulee hetkellä, jota ette aavista.” (Matt.24:42,44).

Ristin Voitto lehdessä no.47, päätoimittaja Launonen pääkirjoituksessaan kysyy: ”Jääkö Kristus varjoon?” Hän on todennut, että puhe Jeesuksesta näyttää vähentyneen. Sen saman asian allekirjoittanutkin on todennut. Julistajien on tehtävä itsetutkistelua. Olenko Jeesuksen Kristuksen todistaja, vai onko julistukseni sisältö jotain muuta? Tärkeintä evankeliumin julistuksessa on Jeesuksen sovitus ja kehotus hänen tulemuksensa odotukseen. Uskovan tulee olla valvovassa tilassa odottaessaan Jeesuksen paluuta, vaikka aikaa onkin pitkästi kulunut. Pitkä aika kului ensimmäiseen tulemukseenkin, mutta se toteutui. Kehottakaamme julistajina uskovaisia valvomaan ja valvokaamme omaa tilaamme, että olisimme Jeesusta lähellä, odottaessamme hänen paluutaan. Eräänä päivänä odotuksemme täytyy.

Hyvää vapahtajamme syntymäjuhlaa! Toivottaa, Toijalan helluntaiseurakunta ja

Reino Tanner

Sanan paikka marraskuu 2013         JUMALANPELKO

Apostoli Paavali siteeraa jumalattomia: ”Rauhan tietä he eivät tunne, jumalanpelko on heille vieras. (Room. 3:17,18).

Kun katselee nykymenoa rakkaassa isänmaassamme, Jumalanpelko, joka tarkoittaa Jumalan kunnioittamista on hävinnyt suurelta osin suomalaisten keskuudessa. Jumala antoi muinoin isrelilaisille käskyn: Älä käytä väärin Herran Jumalasi nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka käyttää väärin hänen nimeään. (”2Moos.20:7). Pätee myöskin tänään uuden liiton aikana. Ihmiset sanovat väärin perustein. Herra isä, herra jumala jne. Nykyisin kuulee usein käytettävän halventavassa mielessä sanan, ”jeesustelu.” Kysyin erään lehden toimittajalta, mitä sillä tarkoitetaan? Hänen vastauksensa oli: ”Olettaisin, että arkikelessä sillä tarkoitetaan, hurskastelua ja ylemmyydentuntoa.” Ilmaisu on Jumalan eli Jeesuksen nimen väärinkäyttöä. Jeesukseen se ei istu. Raamatun antama kuva Jeesuksen maanpäällisestä vaellukseta on ihan toinen. Sen ajan fariseuksiin se istui erittäin hyvin. Keskeinen sanoma lainopettajille ja fariseuksille oli: ”Te teeskentelijät!” (Matt. 23:). (sopii myöskin meidän ajallemme). Jokin toinen termi sopii paremmin, hurskastelulle ja ylemmyydelle.

JUMALA ON RAKKAUS, mutta rakkaus ei anna oikeutta tehdä mitä tahansa. Rakkaudessa on vastuu: ”Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän. Ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan sitä tuomitsemaan, vaan pelastamaan sen. Sitä, joka uskoo häneen ei tuomita, mutta se, joka ei usko, on jo tuomittu, koska hän ei uskonut Jumalan ainoaan Poikaan.” (Joh.3:16-18). ”Miksi kansat kapinoivat, kansakunnat juonia punovat? Miksi kuninkaat nousevat kapinaan, hallitsijat liitoutuvat keskenään Herraa ja hänen voideltuaan vastaan? Me heitämme pois ikeemme, katkomme orjuuden kahleet! Hän, joka hallitsee taivaassa, nauraa, Herra pilkkaa heitä. (Ps.2:1-4). Ihminen on vastuullinen Jumalan rakkauden tarjoukselle. Jumalan rakkaus on ehdollista, Jumalanpelko tulisi ottaa vakavasti. Hän on kaikkivaltias, mutta ihmiset, joilla ei ole Jumalanpelkoa eli kunnioitusta, pitävät häntä mielikuvissaan, vanhana vaaleapartaisena ukkona tai kieltävät hänet kokonaan. Jumalaan tulee suhtautua vakavasti, sillä Hän tekee niin kuin sanoo. Kun vastaat Jumalan armotarjoukseen myönteisesti, silloin voit omaksua Raamatun sanan: ”Jumala on rakkaus. Se, joka pysyy rakkaudessa, pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä. Jumalan rakkaus on saavuttanut meissä tättymyksensä, kun me tuomion päivänä astumme rohkeasti esiin. Sellainen kuin Jeesus on, sellaisia olemme mekin tässä maailmassa. Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkottaa pelon. Pelossahan on jo rangaistusta; se joka pelkää, ei ole tullut täydelliseksi rakkaudessa. (1Joh.4:16-18).

Reino Tanner

Sanan paikka Lokakuu 2013            SILMÄ

Lainaus, Silmäkirurgi Juhani Pietilän haastattelusta RV -lehti no. 36.

Ihmeellinen silmä.

"Silmät ovat paitsi yksilöllisiä, myös täynnä ihmeitä. Keskeisellä silmän tarkan näkemisen alueella on yli sata miljoonaa tappia, joilla ihminen näkee lukea ja erottaa yli miljoona värisävyä. Silmässä olevilla sauvoilla ihminen pystyy kulkemaan pimeässä ja näkemään sivuilleen. Sauvat välittävät aivoihin kuvan, jonka aivot tulkitsevat. Juhani Pietilän mielestä solujen erikoistuminen todistaa Luojasta. Miten tietyt solut ovat erikoistuneet näin pitkälle meneviin toimintoihin? On vaikeaa kuvitella, että se olisi sattumaa. Miksei sattuma kehittänyt meitä vain tiettyyn suuntaan? Yksi elin erikoistui korvaksi, joka on aika yksinkertainen instrumentti, ja toinen silmäksi, joka on erittäin monimutkainen. Tätä on vaikea käsittää ilman, että on ollut luoja, joka on ohjannut tätä kehitystä."

Hän, joka on luonut korvan - hänkö ei kuule?

Hän, joka on tehnyt silmän - hänkö ei näe? (Ps. 94: 9).

Suhteessaan Jeesukseen Kristukseen useimmat ihmiset ovat kuuroja ja sokeita. Kirjanoppineista ja fariseuksista Jeesus sanoi: " Älkää välittäkö heistä , he ovat sokeita sokeiden taluttajia. Ja kun sokea taluttaa toista sokeaa, molemmat putoavat kuoppaan." (Matt.15:14). Apostoli Paavali yritti Roomassa julistaa juutalaisille Jeesuksesta, heikolla menestyksellä. Hän joutui toteamaan Jesajan ennustuksen toteutumisen: "Mene tämän kansan luo ja sano: kuulemalla kuulkaa älkää käsittäkö. Katsomalla katsokaa älkää nähkö. Tietäkää siis: Jumala on lähettänyt pelastussanomansa pakanakansoille, ja ne myös kuulevat sitä!" (Ap.t. 28:26, 28).

Kaksituhatta vuotta on julistettu Jeesusta Kristusta pakanakansoille. Monien korvat ja silmät ovat avautuneet, mutta suurin osa ihmisistä ovat tukkineet korvansa ja ummistaneet silmänsä. Jotkut ovat joutuneet ylpeydessä tilaan, josta Jeesus varoittaa. Kirje Laodikean seurakunnalle: "Sinä kerskut, että olet rikas, entistäkin varakkaampi, etkä tarvitse enää mitään. Et tajua, mikä todella olet: surkea ja säälittävä, köyhä, sokea ja alaston. Annan sinulle neuvon: osta minulta tulessa puhdistettua kultaa, niin tulet rikkaaksi, osta valkoiset vaatteet ja pue ne yllesi, niin häpeällinen alastomuutesi peittyy, osta silmävoidetta ja voitele silmäsi, niin näet." (Ilm.3:17,18). Nöyrtymällä ja tunnustamalla tarvitsevansa Jeesusta Kristusta pelastajakseen, Jumala kuulee ja avaa ihmisen silmät löytämään tien iankaikkiseen elämään. Hengellinen näkökyky on ihmeellistä, se aukaisee uuden ja ihmeellisen näkymän, jota ei pelkkä uskonnollisuus ja tapakristillisyys voi tehdä.

Reino Tanner

Sanan paikka syyskuu 2013         BUDDHA VAI JEESUS

Otteita ja ajatuksia kirjasta: OLIN BUDDHALAINEN NUNNA. Kirjoittanut, Esther Baker.

Kustantaja, päiväosakeyhtiö.

JEESUS: "MINÄ OLEN TIE, TOTUUS JA ELÄMÄ. EI KUKAAN PÄÄSE ISÄN LUO MUUTEN KUIN MINUN KAUTTANI. (Joh.14:6)

Esther Baker:

"Olin vakuuttunut siitä, että Buddha väitti löytäneensä totuuden itse. Hän sanoi, että kaikki hänen oivalluksensa olivat seurausta hänen omista ponnisteluistaan ja inhimillisestä älykkyydestään. Hänen mukaansa hän ei ollut saanut minkäänlaista inspiraatiota tai apua Jumalalta ---- ei miltään jumalalta tai ulkoiselta voimalta ---- ja hän sanoi, että jokainen ihminen on oman itsensä "herra". Hän oli itse asiassa sitä mieltä, ettei kohtaloamme määrää Jumala tai mikään muukaan voima. En uskonut Jumalaan niin kuin eivät vanhempanikaan, ja minusta kaikki sellainen oli jokseenkin vaikeaa ja ärsyttävää, joten tällainen ajattelu oli minusta oikein järkeenkäypää. Pidin ajatuksesta, että löytäisin totuuden itse. Buddhan tavoite tuntui minusta tuohon aikaan hyvin houkuttelevalta." (sivu 29).

JEESUS: "MINÄ OLEN PORTTI. SE, JOKA TULEE SISÄÄN MINUN KAUTTANI, PELASTUU. HÄN VOI VAPAASTI TULLA JA MENNÄ, JA HÄN LÖYTÄÄ LAITUMEN. VARAS TULEE VAIN VARASTAMAAN, TAPPAMAAN JA TUHOAMAAN. MINÄ OLEN TULLUT ANTAMAAN ELÄMÄN, YLTÄKYLLÄISEN ELÄMÄN." (Joh. 10:9-10)

Esther Baker:

"Buddhalaisena olin uskonut vuosikausia, että kristityt olivat kovin rajoittuneita katsantokannassaan, koska sanoivat, että "Jeesus on ainoa tie". Kun olin itse alkanut uskoa häneen ja "mennyt ahtaasta portista", ymmärsin kuitenkin, että Jumala oli tuonut minut uskomattoman avaraan paikkaan. Ainoa syy siihen, että minun täytyi astua sisään ahtaasta portista, oli se, että saatoin jättää kaikki epäjumalani ja painolastini ulkopuolelle. Buddhalaisuudesta luovuttuani olen halunnut todella elää ja nauttia elämästä täysillä tekemällä asioita, joista nautin eniten: ratsastaminen, kävely maaseudulla ja rannalla, lintujen tarkkailu, uiminen, voimistelu puistossa ja lomailu ystävien kanssa. Nyt näen elämän juhlimisen arvoisena, todellisena seikkailuna. (sivu 127). Olin buddhalainen yhteensä kolmetoista vuotta, ja nyt olen ollut yli seitsemäntoista vuotta kristitty. Kiitän Jumalaa siitä, että hän on antanut minulle syvän rakkauden buddhalaisiin. Rakastan ihmisiä, mutta haluan kiihkeästi nähdä heidän vapautuvan buddhalaisuudesta ja löytävän todellisen elävän Jumalan. Kristuksen evankeliumi on avain, joka nostaa meidät ja kansakuntamme epäjumalanpalvonnasta, hämmennyksestä, riippuvuuksista, korruptiosta, vääryydestä ja muusta kärsimyksestä. Se antaa vastauksen niille kansakunnille, jotka muuttuvat entistä sekulaarimmiksi ja materialistisemmiksi --- nämä asenteet johtavat ennen pitkää mielettömyyteen ja epätoivoon." (sivu 150).

Reino Tanner: Ihmiset etsivät mieluimmin muut portit ja polut, vaikka totuus löytyy Jeesuksesta. Esther eli elämätöntä elämää epäjumalan vankilassa, lähes nälkäkuoleman partaalla, pää ajeltuna ja pukeutuneena oranssinketaiseen kaapuun, ilman normaalia kanssakäymistä ihmisten kanssa, kerjäten ruokansa. Hän etsi totuutta, joka löytyi vain Jeesuksessa Kristuksessa. Omaksi ilokseen ja onnekseen hän löysi sen.

Sanan paikka elokuu 2013      ÄÄNI HUUTAA AUTIOMAASSA

Johannes Kastaja eli autiomaassa, siellä tuli hänelle Jumalan sana. Hän oli Jeesuksen edellä kävijä, joka saarnasi kääntymystä ja sen jälkeistä kastetta. Saarna ei ollut ihmisiä imartelevaa kosiskelua, vaan totuuden julistamista: "Tapahtui niin kuin on kirjoitettuna profeetta Jesajan kirjassa: - Ääni huutaa autiomaassa: "Raivatkaa Herralle tie, tasoittakaa hänelle polut. Kaikki rotkot täytettäköön, kaikki vuoret ja kukkulat alennettakoon, tulkoot mutkat suoriksi, louhikot tasaisiksi teiksi! Kaikki saavat nähdä Jumalan pelastustyön..(-38 käännös jae 6. kaikki liha on näkevä Jumalan autuuden). "Kun ihmisiä tuli joukoittain kastettavaksi Johannes sanoi heille: "Te käärmeen sikiöt! Kuka teille on sanonut, että te voitte välttää tulevan vihan? Tehkää hedelmiä, joissa kääntymyksenne näkyy! Älkää ruvetko ajattelemaan: 'Olemmehan me Abrahamin lapsia.' Minä sanon teille: Jumala pystyy herättämään Abrahamille lapsia vaikka näistä kivistä." Luuk.3:4-8.

Juutalaiset ajattelivat, että perinne, eli juutalaisuus pelastaa heidät. Nykyiset perinteeseen nojautuvat, eivät yleensä siedä totuutta, varsinkaan jos synnistä nuhdellaan. Perinteen noudattajat ja jumalattomat ovat herkkiä, synti sanalle. Johannes Kastaja menetti päänsä, nuhdellessaan Herodesta synnistä. Kun nykyisin kehotetaan kunnioittamaan Jumalan antamaa sanaa, joka löytyy Raamatusta, silloin syntyy kova melu: "Raamattu ei sovi meidän aikaamme, se pitää päivittää jne." Kysynkin, kenen toimesta Raamattu pitäisi päivittää? Kun Jumala sanoo se pysyy: "Jumalaton punoo juonia vanhurskasta vastaan ja irvistelee hänelle vasten kasvoja. Herra nauraa jumalattomalle, hän tietää, että tilinteon päivä tulee. Minä näin jumalattoman voimansa tunnossa, hän rehotti kuin piikkipensas kukassaan. Hetken kuluttua häntä ei enää ollut, minä etsin häntä mutta en löytänyt mistään." Toisenlainen tulevaisuus odottaa Jumalan sanan noudattajaa: "Katsele nuhteetonta, tarkkaile rehellistä - rauhan miehellä on tulevaisuus! Pahantekijät tuhoutuvat kaikki tyynni, jumalattomia odottaa perikato. Ps.37:12,13,35-38.

Johannes kastaja sanoi Jeesuksesta: "Katsokaa: Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin! Johannes todisti:"Minä olen nähnyt, kuinka Henki laskeutui taivaasta kyyhkysen tavoin ja jäi hänen päälleen. Minä olen sen nähnyt ja todistan, että tämä mies on Jumalan Poika." Johannes kastajan tavoin, jokaisen sanan julistajan tulee julistaa totuutta seurauksista huolimatta. Älä ryhdy pappina vääristelemään Jumalan sanaa, ihmisiä mielistellen. Jos et uskalla julistaa syntiä synniksi, etsi ihmeessä toinen ammatti. Varoituksen voit lukea. Raamatun loppujakeista.

Hän Jeesus Kristus sanoo: "Minä olen tie,totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani." Joh. 14:6. Julistajien tulee julistaa evankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta, koko totuudessa. Johanneksen antama ohje pätee nykyäänkin: "Tehkää hedelmiä, jossa kääntymyksenne näkyy." Ihminen on puutteellinen, mutta rehellisyys julistuksessa ja elämäntavoissa, siinä kääntymys näkyy.

Reino Tanner

Sanan paikka Heinäkuu 2013 LAUPIAS TAIVAS oli Suomen helluntaiherätyksen konferenssiteemana vuonna -2013.

Mooses kohtasi Jumalan: "Herra laskeutui alas verhoutuneena pilveen, tuli Mooseksen luo ja lausui nimen Jahve. Sitten Herra kulki hänen editseen ja sanoi (huusi -38 käännös) hänen kuultensa: "Herra, Herra on laupias Jumala, hän antaa anteeksi. Hän on kärsivällinen, ja hänen hyvyytensä ja uskollisuutensa on suuri. Hän on armollinen tuhansille ja antaa anteeksi pahat teot, rikkomukset ja synnit, mutta ei jätä rankaisematta. Lapset ja lasten lapset aina kolmanteen ja neljänteen polveen saakka hän panee vastaamaan isiensä pahoista teoista." (2Moos 34:6,7). Isät ovat suuressa vastuussa, jättävätkö kirouksen vai siunauksen tuleville sukupolville.

Lukiessani Raamattua näen laupiaan Jumalan suuren kärsivällisyyden, hyvyyden ja uskollisuuden ilmenevän viimeiseen lukuun asti. Näen myös Jumalan, joka vaatii ihmiseltä kuuliaisuutta ja uskollisuutta HÄNTÄ kohtaan. Jumala on valmis rankaisemaan tottelemattomia. Ulkonaisesta Jumalanpalveluksesta ei ole hyötyä. Jeesus toisti fariseuksille ja lainopettajille sanat, jotka Jesajan sai aikanaan Jumalalta. "Te tekopyhät! Oikein on Jesaja teistä ennustanut. Onhan kirjoitettu: - Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta sen sydän on kaukana minusta. Turhaan he minua palvelevat kun opettavat oppejaan, ihmisten tekemiä käskyjä. Te olette hylänneet Jumalan käskyt ja noudatatte ihmisten perinnäissääntöjä." (Mark 7: 6 -8).

Fariseukset ja kirjaoppineet näkivät vain ulkonaiset tavat. Syntisessä naisessa fariseus näki iljettävyyden, Jeesus näki hänessä katuvan ihmisen ja armahti hänet. Samankaltaista tekopyhyyttä ilmenee myöskin meissä. Näemme usein vain ulkokuoren, vaikka tulisi nähdä ihminen. Jeesuksen esimerkin mukaan meidän tulisi osoittaa lähimmäisellemme laupeutta. Ihmisen teot voivat olla hylkiön tekoja, mutta Jeesus näkee hänessä synnin pettämän ihmisen. Jeesus tuli kutsumaan syntisiä. Emme voi heittää kiveä toista kohden, koska olemme kaikki syntisiä. Raamatun mukaan: "Tämä Jumalan vanhurskaus tulee uskosta Jeesukseen Kristukseen, ja sen saavat omakseen kaikki, jotka uskovat. Kaikki ovat samassa asemassa, sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta mutta saavat hänen armostaan lahjaksi vanhurskauden, koska Kristus Jeesus on lunastanut heidät vapaiksi. (Room 3: 22-24). Olkaamme laupiaita ja armahtavaisia toisiamme kohtaan.

Pelastuksen viiden kohdan ohjelma. Tunnusta: 1. Room 3:23 olen syntinen, 2. 6:23 olen kadotettu, 3. 5:8 Jeesus kuoli puolestani, 4. 1Joh 1:9 synnin tunnustus 5. Room 3:24 olen pelastettu. Jeesus sanoo: "Kaikki ne, jotka isä minulle antaa, tulevat minun luokseni, ja sitä, joka luokseni tulee, minä en aja pois." (Joh 6:37).

Siunausta heinäkuulle toivottaa Reino Tanner

Sanan paikka Kesäkuu 2013        Voiton salaisuus

Daavidin voitto

Daavid kertoo filistealaiselle Goljatille tulevan voittonsa taustatuen: "Sinä tulet minua vastaan mukanasi miekka, tappara ja keihäs, mutta minä tulen sinua vastaan Herran Sebaotin nimessä. Hän on sen sotajoukon Jumala, jota sinä olet pilkannut. Tänä päivänä Herra jättää sinut minun käsiin. Minä katkaisen kaulasi ja syötän sinut ja koko filistealaisten sotajoukon raadot taivaan linnuille ja villipedoille. Silloin koko maa saa tietää, että Israelilla on Jumala, ja koko tämä joukko tajuaa, että Herra voi auttaa ilman miekkaa ja keihästä. Sota on herran vallassa, ja hän antaa teidät meidän käsiimme." (1Sam. 17: 45-47). Daavid ei korostanut itseänsä, vaan kaikkivaltiasta Herraa Sebaotia, eli Israelin sotajoukkojen Jumalaa. Luottamus Jumalan apuun oli syntynyt kokemuksen kautta. Daavid oli saanut Jumalalta avun, taistelussa leijonaa ja karhua vastaan.

Uudessa liitossa olemme taistelussa

Daavid linkosi kiven keskelle Goljatin otsaa. Näen siinä esikuvan, jonka Paavali pukee sanoiksi: "Vaikka me vaellammekin lihassa, emme kuitenkaan lihan mukaan sodi; sillä meidän sota-aseemme eivät ole lihalliset, vaan ne ovat voimalliset (liha kuvaa vanhaa luontoa) Jumalan edessä hajottamaan maahan linnoituksia. Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle ja olemme valmiit rankaisemaan kaikkea tottelemattomuutta, kunhan te ensin olette täysin kuuliaisiksi tulleet."

(2Kor.10:3-6). -38 käännös.

Suojautuminen paholaista vastaan

Paavali kehottaa: "Pukekaa yllenne Jumalan taisteluvarustus, jotta voisitte pitää puolianne Paholaisen juonia vastaan. Emmehän me taistele ihmisiä vastaan vaan henkivaltoja ja voimia vastaan, tämän pimeyden maailman hallitsijoita ja avaruuden pahoja henkiä vastaan." (Ef. 6:11,12).

Luettelo taisteluvarustuksesta

Seiskää lujina! Kiinnittäkää vyöksenne totuus, pukeutukaa vanhurskauden haarniskaan ja sitokaa jalkineiksenne alttius julistaa rauhan evankeliumia. Ottakaa kaikessa suojaksenne uskon kilpi, jolla voitte sammuttaa pahan palavat nuolet. Ottakaa myös pelastuksen kypärä, ottakaa Hengen miekka, Jumalan sana. Tehkää tämä kaikki rukoillen ja anoen. Rukoilkaa joka hetki Hengen antamin voimin. Pysykää valveilla ja rukoilkaa hellittämättä kaikkien pyhien puolesta. (Ef. 6:14-18). Jeesus pitää meidät pystyssä taistelun keskellä, kunnes pääsemme rauhan valtakuntaan.

Reino Tanner

Sanan paikka toukokuu 2013    SUURI LAMMASTEN PAIMEN

Rauhan Jumala, joka ikuisen liiton uhriveren tähden on nostanut kuolleista lampaiden suuren paimenen, meidän Herramme Jeesuksen, varustakoon teidät hyvillä lahjoillaan, niin että voitte täyttää hänen tahtonsa. Sen, mikä on hänelle mieleen, hän itse tehköön meissä, hän ja Jeesus Kristus. Hänen on kunnia aina ja ikuisesti. Aamen.” (Heb.13: 20,21).

Jumala nuhtelee paimenia

Lammas on turvaton ja pelokas ilman paimenta. Israelin paimenet eli papit rikkoivat raskaasti paimentehtävänsä. Pitivät huolta itsestään, unohtaen lampaansa. Jumala sanoi hylkäävänsä heidät:”Te juotte maidon, käytätte villan vaatteisiinne ja teurastatte lihavimmat lampaat, mutta ette pidä huolta laumastanne. Minun lampaani harhailevat pitkin vuoria, pitkin korkeita kukkuloita, ne ovat hajaantuneet joka puolelle maata eikä kukaan kaipaa eikä etsi niitä. Näin sanoo Herra Jumala: Minä etsin itse lampaani ja pidän niistä huolen. Minä kaitsen itse lampaitani ja vien itse ne lepäämään – näin sanoo Herra Jumala. Mutta minä pelastan lampaani, eivätkä ne enää ole teidän armoillanne. Minä pidän siitä huolen, että oikeus toteutuu lampaiden kesken. (Hes.34: 3,6,10,11,15, 22).

Jumalan asetti yhden, oikeudenmukaisen paimenen

Minä panen yhden paimenen heitä kaitsemaan, palvelijani Daavidin. Hän kaitsee heitä, hän on oleva heidän paimenensa.” (Hes.34:23). Kuningas Daavid oli esitäyttymys todellisesta paimenesta, Jeesuksesta Kristuksesta. Jeesus sanoo: ”Minä olen portti. Se, joka tulee sisään minun kauttani, pelastuu. Hän voi vapaasti tulla ja mennä, ja hän löytää laitumen. Varas tulee vain varastamaan, tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut antamaan elämän, yltäkylläisen elämän. Minä olen hyvä paimen, oikea paimen, joka panee henkensä alttiiksi lampaiden puolesta.” (Joh.10:9-11). Risti todisti, että Jeesus Kristus on hyvä paimen, oikea paimen.

Yhteenveto

Jeesuksen Kristuksen vastaanottanut henkilö voi elää turvassa, hän ei joudu harhailemaan, uskontojen viidakossa, oikea paimen johdattaa hänet hyville laitumille. Elämän onnellisina ja karikkoisina hetkinä saa nostaa katseensa oikeaan paimeneen. Et ole kirkkokuntien armoilla ja niiden perustamista säännöistä tai säännöttömyydestä riippuvainen. Jumala antoi oikean paimenen. Jeesus sanoo: ”Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse isän luo muuten kuin minun kauttani.” (Joh.14:6). Raamattu on kartta ja kompassi. Ihmismielipiteet haluaisivat päivittää Raamatun, omien mielihalujensa mukaiseksi. SUURI JUMALA EI SITÄ SALLI. (Ilm.22:19).

Turvallista vappua ja kesän alkamista toivottaa, Reino Tanner


Sanan paikka huhtikuu 2013        JUMALAN PERHE

Ihmisellä on tarve kuulua johonkin. Nykyään puhutaan paljon yksinäisyydestä. Mitä suurempi kaupunki, sen enemmän sieltä löytyy yksinäisiä ihmisiä. Monilta puuttuu voimavaroja lähteä liikkeelle hakemaan toisten ihmisten seuraa ja monet eivät edes tiedä mihin suunnistaa. Jeesus tuntee yksinäisyyden tuskan. Hän sanoi opetuslapsille:” Tulee aika – ja se on jo nyt – jolloin te joudutte hajalle, kuka minnekin, ja jätätte minut yksin. Yksin en silti jää, sillä isä on minun kanssani.” (Joh. 16:32). On kultaakin arvokkaampaa löytää pelastus Jeesuksessa Kristuksessa ja päästä sisälle Jumalan perheeseen. Uskovana tunnet perheyhteyttä tavatessasi toisia saman tien matkaajia. Elämässä saattaa tulla tilanteita, ettei pääse toisten uskovien seuraan. Silloinkaan sinä et ole yksin, Isä , Poika ja Pyhä Henki on sinun kanssasi. Kuitenkin tarvitsemme ympärillemme toisia ihmisiä. Jumala alussa totesi: ”Ei ole ihmisen hyvä olla yksinään.” Jeesuksen seuraajille on annettu kehotus mitä heidän tulee tehdä lähimmäistensä hyväksi. Viimeisellä tuomiolla, Jeesus sanoo: ”Minun oli nälkä, ja te annoitte minulle ruokaa. Minun oli jano, ja te annoitte minulle juotavaa. Minä olin koditon, ja te otitte minut luoksenne. Minä olin alasti, ja te vaatetitte minut. Minä olin sairas, ja te kävitte minua katsomassa. Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni`. Vanhurskaat ihmettelivät, milloinka me olemme niin tehneet sinulle. Kuningas vastasi heille: ”`Totisesti: kaiken minkä te olette tehneet yhdelle näistä vähäisimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.` (Matt.25:36,37,40). Näin tulee toimia Jumalan perheessä, ketään ei saa jättää yksin. Isä Jumala on ottanut sinut Jeesuksen kautta perheeseensä. Tietoisuus kuulumisesta Jumalan perheeseen antaa turvallisuutta. Yleensä maallisessa perheessä tuetaan perheenjäseniä. Jumalan perheessä on vielä paremmin. Daavid kertoo: ”Minä käännyin Herran puoleen, ja hän vastasi minulle. Hän vapautti minut kaikesta pelosta. Ne, jotka katsovat häneen, säteilevät iloa, heidän kasvonsa eivät punastu häpeästä. Minä olin avuton ja huusin apua. Herra kuuli minua ja pelasti minut kaikesta hädästä. Herran enkeli on asettunut vartioon. Hän suojaa niitä, jotka palvelevat Herraa, ja pelastaa heidät.(Ps.34:5-8). Näin saat matkata Jumalan perheessä turvallisesti kohti iankaikkista elämää.

Siunattua kevään aikaa, toivottaa Reino Tanner


Sanan paikka Maaliskuu 2013   PÄÄSIÄINEN, SURUA JA ILOA

Me kuitenkin olimme eläneet siinä toivossa, että hän olisi se, joka lunastaa Israelin.” Näin totesivat kaksi murheellista Jeesuksen opetuslasta matkallaan, Jerusalemista Emmaukseen. Luukas 24: 13--

JEESUS ILMESTYY, opetuslapset olivat asettaneet toiveensa maalliselle tasolle. Murhe ja omien toiveitten täyttymättömyys estivät heitä näkemästä pidemmälle, Jumalan suunnitelmaan. Jeesuksen liittyessä heidän seuraansa, eivät he tunteneet häntä. Opetuslapset tarvitsivat lisäopetusta, Jeesuksen kärsimyksen ja ylösnousemuksen laajemmasta merkityksestä. Jeesus sanoi: ”Voi teitä ymmärtämättömiä.” Hän selitti heille Mooseksesta ja kaikista profeetoista alkaen, mitä hänestä oli kaikissa kirjoituksissa sanottu. Majapaikkaan asettuessaan, Jeesus kiitti Jumalaa, mursi leivän ja antoi sen heille, silloin heidän silmänsä aukenivat ja he tunsivat hänet. Samassa hän oli poissa. Suru muuttui iloksi ja välittömästi he palasivat Jerusalemiin toisten luokse, kertomaan ilosanomaa. Kaikki tämä mikä oli toteutunut oli etukäteen kirjoitettu. Ylösnousemus oli tapahtunut ja sovitus suoritettu. ”KRISTUS NOUSI KUOLLEISTA, KUOLEMALLA, KUOLEMAN VOITTI JA HAUDOISSA OLEVILLE ELÄMÄN ANTOI.”

PELASTAVA USKO, monet uskovat Jumalaan, jopa Jeesukseen, mutta heiltä puuttuu Kristuksen sisäinen tunteminen. Niin kuin sanotaan saarnaaja, seppä Jaakko Högmannin sanoneen synnintunnossa olleelle Paavo Ruotsalaiselle. ”Sinulta puuttuu Kristuksen sisäinen tunteminen ja sen ohella kaikki.” Raamattu sanoo: ”Mutta uskon vanhurskaus puhuu näin: ”Älä kysy sydämessäsi: Kuka voi nousta taivaaseen?”-nimittäin tuomaan Kristusta maan päälle -”tai: Kuka voi laskeutua syvyyksiin? ”- nimittäin noutamaan Kristusta ylös kuolleista. Mitä siis on sanottu? - Sana on lähellä sinua, sinun suussasi ja sydämessäsi, nimittäin se uskon sana, jota me julistamme. Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva. Sydämen usko tuo vanhurskauden, suun tunnustus pelastuksen. Kirjoituksissa sanotaan:”Yksikään, joka häneen uskoo, ei joudu häpeään.” Room.10:6-11.

RAAMATTU, on ihmeellinen kirja, jossa ihmiskunnan historia on kirjoitettu etukäteen ja tähän mennessä siitä on toteutunut joidenkin laskelmien mukaan yli 81 %. Ei ole ihme, että Raamattua sielunvihollinen seuraajineen vihaa ja on jatkuvasti halukas sen tuhoamaan, mutta ei koskaan siinä onnistu. Pääsiäinen ei ole pelottavien noitien ja velhojen juhla, vaan sen tarkoitus on, että Jeesuksessa Kristuksessa suru ja toivottomuus muuttuvat iloksi. Kristinusko ei ole uskonto, vaan suhde Jeesukseen Kristukseen.

Toivotan sinulle siunattua pääsiäistä ja sisäistä suhdetta Jeesuksen kanssa.

Reino Tanner


Sanan paikka Helmikuu 2013                   PUHE

Puhe on tärkeä väline millä kommunikoimme toistemme kanssa. Puheesta kuultaa läpi ihmisen mielentila. Melko pian huomaa, onko puhuja vihainen, hyvän tuulinen, katkera tai pettynyt. Apostoli Paavali pyytää esirukousapua Rooman vankilasta käsin: ”Rukoilkaa samalla meidänkin puolestamme, jotta Jumala avaisi meille oven sanansa julistamiseen ja me saisimme puhua Kristuksen salaisuudesta, jonka vuoksi juuri olen vankinakin. Kunpa voisin tehdä sitä tunnetuksi ja puhua niin kuin minun pitäisi” (Kol.4:3,4,). Tämänkaltaisessa tilanteessa, katkeruus saattaa ottaa vallan. Tulee kysyneeksi suurilla kirjaimilla, MIKSI? Paavali ei halunnut katkeroittaa mieltään, vaan näki mahdollisuuden näissäkin olosuhteissa julistaa Kristusta. Paavali kehottaa kolossalaisia: ”Suhtautukaa viisaasti ulkopuolisiin, käyttäkää sopivaa hetkeä hyväksenne. Puhukaa aina ystävällisesti, kuitenkin sananne suolalla höystäen. Teidän on tiedettävä, miten kullekin vastaatte.” (5,6).

Kaikille ei voi vastata ja puhua samalla tavalla. Ihmisten vastaanottokyky on erilainen. Joku on latautunut kielteisesti, toinen on vastaanottavainen ja kiinnostunut. Hyökkäävä tyyli tuottaa harvoin tulosta. Paavalin kehottama ystävällisyys on tehokkaampaa. Eräs veli aloitti keskustelun uimahallin saunan lauteilla kysymällä: ”Mitä mieltä olette paratiisista? Mielipiteitä oli monenkaltaisia. Eräs sanoi: ”satua koko juttu”. Keskustelun edetessä kysyjä sanoi kunnioittavansa kieltäjää ihmisenä. Kieltäjä oli yllättynyt, kun kysyjä ei alkanutkaan tyrmätä häntä, vaan kertoi oman uskoontulonsa sanoen, että hän ei kaikkia ymmärrä, mutta sen hän ymmärtää, että Jeesus on tullut ihmisiä pelastamaan. Kaikki olivat kuunnellet. Tilanne ei jäänyt ”hakauksiin” niin kuin kertoja tämän ilmaisi. Tämä ystävällinen keskustelu kantoi hedelmää. Tässä tilanteessa sopiva suola oli omakohtaisessa uskoontulo todistuksessa. Paavali pyysi oven avautumista, se tarkoitti sopivaa tilannetta ja viisasta aloitusta. Väärällä tavalla aloitettu puhe tukkii ilmapiirin. Eräs toinen veli kertoi, että häntä ei haluta kuunnella. Sanovat, että minulla on liian terävä kieli. Suosittelin hänelle kielen hiomista, johon hän vastasi: ”minä puhun totuutta niin kuin asiat ovat, enkä kiertele”.

Jätän lukijalle pohdittavaksi, kumpi tyyli on eduksi evankeliumille.

Reino Tanner


Sanan paikka Tammikuu 2013      VUODEN VAIHTUESSA

Hengellisen laulukirjan no. 581 ensimmäisessä säkeistössä on sanat: ”Oi, jos vuosi alkava oisi Luojan siunaama, Luojan siunaama. Laulun sanoissa kuulemme rukoilijan huokauksen ja toivomuksen alkaneelle vuodelle. Jumalan siunaus onkin erittäin tärkeä yksilöihmisen ja kansakunnan kohdalla. Raamattu toteaa: ”Kun oikeamieliset menestyvät, kansa iloitsee kun jumalaton hallitsee, se huokaa.”(Sananl.29:2). Jumalaa kunnioittava ihminen ja kansakunta on Jumalan siunauksen kohteena.

Nykyinen presidenttimme uskaltautui uudenvuodenpuheensa lopuksi kansalaisille toivottaa: ”Jumalan siunausta.” Siunausta tarvitsemmekin näinä vaikeina taloudellisina aikoina. Moraalin tulisi kohentua, joka alueella. Presidenttimme oli huolestunut itsekkyyden ja ahneuden kasvusta, työnteon arvostuksen laskusta, ihmisistä jotka haluavat olla oleskeluyhteiskunnassa, toisten kattamassa pöydässä, jossa jätetään omat mahdollisuudet käyttämättä. Apostoli Paavali kehottaa tessalonikalaisia tekemään työtä: ”Olemme nimittäin kuulleet, että jotkut teidän joukostanne elävät kurittomasti eivätkä tee työtä vaan touhuavat joutavia. Sellaisia me käskemme ja kehotamme Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä rauhoittumaan ja ansaitsemaan itse leipänsä.” (2Tess.3:11,12). Kehotus pätee edelleenkin. On tietenkin eri asia, jos ei saa työtä yrityksistään huolimatta.

Hengellisellä kentällä meidän tulee pysyä Kristus keskeisessä julistuksessa. Paavali huomauttaa: ”Mitään toista evankeliumia ei kuitenkaan ole. Jotkut vain hämmentävät teidän ajatuksianne ja koettavat vääristää Kristuksen evankeliumia. Julistipa kuka tahansa teille evankeliumia, joka on vastoin meidän julistamaamme - vaikkapa me itse tai vaikka taivaan enkeli - hän olkoon kirottu. (Gal.1:7,8). Akaan (Toijalan) helluntaiseurakunnassa olemme Kristus keskeisiä ja pyrimme sitä olemaan vuoden 2013. Omasta ja seurakunnan puolesta toivotan:

HYVÄÄ UUTTA VUOTTA JA JUMALAN SIUNAUSTA VUODELLE 2013.

Reino Tanner